Wednesday, June 2, 2021

ASPEK PENGURUSAN BILIK DARJAH (MAHFUZAH BINTI MOHD FAUZI)



APAKAH ASPEK-ASPEK PENGURUSAN BILIK DARJAH?

1. MERANCANG



  • Guru perlu merujuk sukatan pelajaran untuk menentukan objektif dan hasil pembelajaran yang mereka perlu capai di akhir sesi pengajaran dan pembelajaran.
  • Guru juga perlu menentukan pendekatan, strategi dan kaedah mengajar yang paling sesuai untuk diaplikasikan di dalam bilik darjah.
  • Aktiviti dan tugasan yang ingin diberikan oleh guru perlulah sesuai dengan tahap pencapaian murid terhadap sesuatu topik tersebut.
  • Pemilihan tempat pembelajaran juga perlu dibuat oleh guru sama ada proses pengajaran dan pembelajaran ingin dilakukan di bilik darjah, makmal, pusat sumber, ataupun di luar kawasan sekolah.

2. MENGELOLA


  • Selepas merancang aktiviti-aktiviti yang ingin dilakukan dalam bilik darjah, guru perlu memberikan arahan yang jelas kepada murid.
  • Perkara ini supaya murid mengetahui perkara yang perlu dilakukan serta memahami hala tuju pembelajaran mereka.
  • Contohnya guru perlu memberitahu tajuk yang akan dipelajari pada hari tersebut. Kemudian guru perlu memberitahu perkara-perkara yang perlu murid lakukan dan hasil yang diinginkan di akhir aktiviti tersebut.

 

3. MENGAWAL


  • Guru mengawasi murid untuk memastikan mereka berada dalam keadaan yang selesa berserta dengan bahan pembelajaran yang mencukupi.
  • Guru juga perlu memastikan bahawa murid turut melibatkan diri dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang sedang berlangsung.
  • Sekiranya ada murid yang tidak menumpukan perhatian dan menimbulkan masalah, guru boleh memanggil pelajar tersebut dan berikan nasihat. Namun sekiranya berlarutan, guru boleh menghantarnya ke unit disiplin untuk tindakan selanjutnya.
  • Guru juga perlu memastikan murid yang memerlukan perhatian akan mendapat bimbingan dan diberikan aktiviti pemulihan dan murid yang telah menguasai konsep pembelajaran diberikan aktiviti pengayaan.

4. MEMBUAT REFLEKSI


  • Guru menganalisis keberkesanan strategi, kaedah, bahan bantu mengajar serta latihan dan tugasan yang diberikan sama ada ia sesuai untuk diteruskan ataupun tidak.
  • Sekiranya ia tidak sesuai untuk diteruskan, guru perlu bersikap terbuka dan bertanggungjawab untuk membuat perubahan terhadap pendekatan yang digunakan terhadap murid-murid.
  • Guru perlu bersedia untuk mencuba alternatif lain dan mempertimbangkan maklumat daripada alternatif tersebut.
  • Perkara ini sangat membantu guru untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran.


5. HUBUNGAN GURU-MURID



  • Hubungan positif antara guru dan murid mampu memberikan pengaruh terhadap tingkah laku murid serta pencapaian mereka dalam pelajaran.
  • Guru perlu mahir dalam membentuk hubungan yang prihatin, bersikap asertif serta bijak dalam mencorek pengajaran dan pembelajaran yang menarik.
  • Guru adalah penggerak utama di dalam bilik darjah. Oleh itu guru perlu menunjukkan tahap dominan yang bersesuaian supaya murid-murid mudah untuk memberikan kerjasama.
  • Guru juga perlu menggalakkan murid untuk berfungsi sebagai satu pasukan supaya hubungan antara murid dengan murid dapat terbentuk.

6. MENGURUS


  • Guru perlu memastikan rutin dalam bilik darjah dipatuhi oleh murid-murid agar bilik darjah sentiasa berada dalam keadaan yang terurus.
  • Contohnya aktiviti mengemas bilik darjah perlu dilakukan setiap hari mengikut jadual supaya bilik darjah berada dalam keadaan yang bersih dan selesa sebelum memulakan pelajaran pada hari tersebut.
  • Guru juga perlu memastikan bilik darjah mempunyai kelengkapan yang mencukupi seperti papan kenyataan, papan putih, almari, dan lain-lain serta teratur.
  • Suasana bilik darjah yang kondusif dapat memberikan semangat kepada murid-murid untuk menimba ilmu pengetahuan di sekolah.

No comments:

Post a Comment